Astrid Marissen

Astrid Marissen werkt al bijna 9 jaar met heel veel plezier bij OGVO. Haar functie binnen OGVO is coördinator Experiencenter en coördinator D&T (Design &Technology). Ze heeft van OGVO veel vrijheid gekregen om het vak techniek meer op de kaart te zetten. Ben je benieuwd naar hoe ze dat gedaan heeft? Je leest het hier! 

Wat is precies jouw functie binnen OGVO?
”Mijn functie binnen OGVO is coördinator Experiencenter en coördinator D&T. Ik ben hier bijna 9 jaar geleden begonnen met werken als techniekdocent. Ik wilde het vak techniek graag anders zien dan hoe ik het zelf vroeger kreeg. Door ontwerpen toe te voegen aan techniek werd het voor mij interessante wereld. Ik wilde ontwerper worden en een ontwerper bepaalt hoe dingen eruit komen te zien, maar ook hoe dingen werken. Door mijn opleiding Industrieel Product Ontwerper vond ik techniek ineens heel erg leuk. Mijn doel was om op de middelbare school techniek en ontwerpen samen te voegen. De beeldende vakken worden dan gekoppeld aan techniek. Dus ik ben projecten gaan schrijven. Vijf projecten per schooljaar en daar gaan leerlingen ontwerpen aan de hand van een ontwerpopdracht.”

Wanneer en hoe wist je dat je het onderwijs in wilde?
”Na de havo besloot ik om Industrieel Product Ontwerpen (IPO) te gaan studeren, want ik wilde graag ontwerper worden. Het stukje techniek dat erbij kwam kijken dat “moest dan maar”, want eerlijk gezegd vond ik techniek niet zo leuk. Al die jongens om me heen wisten hoe gereedschap werkte en ik niet. Ik was bang dat ik dat als meisje niet goed kon.
Op de opleiding maakte ik kennis met zaken zoals een beetje draaien op een draaibank, een beetje lassen, een beetje houtbewerken etc. Dat vond ik fantastisch om te doen. Een leuke anekdote is dat ik op mijn eigen verjaardag tot 17:00 ’s avonds bezig was met knutselen van een model voor houten kinderspeelgoed en dat mijn moeder me op een gegeven moment belde en zei: ‘’Hey, ik zit al in de trein! Want ik ben onderweg naar jou, want je bent jarig vandaag.’’ En dat ik dacht: huh? Oh, ja! Kortom, na deze opleiding wilde ik leerlingen laten zien dat techniek leuk is en toen ben ik de lerarenopleiding Techniek gaan doen, meteen erachteraan.” 

Als je het OGVO in drie woorden mag omschrijven wat is dan het eerste dat in je opkomt?
”Persoonlijk, het is een open deur en daar zijn we allemaal heel trots op. Ik kan ook namens mezelf spreken dat een leerling geen product is van mij. Ik wil die leerling graag het onderwijs bieden wat bij die leerling past. Daar draait het om. Natuurlijk zijn er bepaalde zaken verplicht, maar dat wil ik wel op de leerling aanpassen en dat vind ik heel erg bij GVO passen. Ze staan voor maatwerk. Ik zou ook zeggen techniek. Ondanks dat OGVO natuurlijk veel breder is dan techniek, maar voor College Den Hulster is techniek een speerpunt. Ik zou ook zeggen heel compleet, omdat we drie scholen zijn die met ieder hun profielen hun leerlingen in kracht kunnen zetten.’’

 

Wat vind je het mooiste aan werken op een school en voor een school?
‘Bijdragen aan de ontwikkeling van mensen. Ik ben mezelf zo bewust dat ik op mijn middelbare school heel veel keuzes heb moeten maken die bepalend zijn geweest voor wat ik later ben gaan doen. Die keuzes hoef je niet altijd bewust te maken, maar je moet op die leeftijd wel geprikkeld raken door dingen die bij jouw talent of interesses liggen. Ik vind het zo bijzonder dat een oud-leerling van mij, die nu 20 of 21 is, besloot in de bovenbouw naar het Valuascollege te gaan, want dat paste beter bij haar. Ondanks dat ze op het Valuascollege zat, kwam ze toch nog naar Den Hulster rijden, omdat ze wat hulp wilde bij natuurkunde en ze dacht dat ik haar dat wel kon bieden.” 

Zie je jezelf over 5 jaar nog steeds hier?
”OGVO heeft mij echt zoveel afwisseling geboden dat ik nu iets heel anders mag gaan doen dan toen ik begon. Een heel andere nieuwe uitdaging zonder dat ik van werkgever verander. Ik hoop dat het over vijf jaar niet meer zo hard nodig is om leerlingen te laten zien wat techniek is en dat deze vorm die ik nu aan het ontwikkelen ben niet meer zo noodzakelijk is. Uiteraard zou ik heel graag betrokken willen blijven in wat dan in de wereld van techniek speelt.” 

Welke eigenschappen zijn belangrijk voor een docent?
”Gedrevenheid, ik hou er niet van als iemand denk: Oh, hoelang is de werkdag nog? Hoe was jouw weekend? En ik wil best praten over het weekend, begrijp me niet verkeerd, maar als het een langere tijd begint te duren en ik denk: Hallo? We zijn aan het werk, zullen we wat gaan doen in het kader van leerlingen? Ik wil gedrevenheid voor het onderwijs. Dat hebben gelukkig bijna alles collega’s hier.” 

En wat zijn voor jou belangrijke arbeidsvoorwaarden. Waar let je op als je gaat werken?
”Oei, haha! Ik zou vrijheid zeggen. Ik wil heel graag buiten het boekje mogen gaan. Ik wil lessen maken die langer of korter duren dan een lesuur in het rooster en ik wil een hele middag mogen zeggen dat leerlingen kunnen komen en een andere dag eens niet. Flexibel mogen omgaan met al die regels die we hebben, dat vind ik een arbeidsvoorwaarden. En dat ik als docent ook zeggenschap heb van hoe ik mijn lessen invul. Ik ben niet gebonden aan een boek, want ik maak mijn eigen lesmateriaal. Ik ga met een eigen pasje spullen kopen voor mijn leerlingen die ze nodig hebben voor het project.’’ 

Meer collega’s leren kennen? Dat kan hier!